Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

onsdag 21. oktober 2009

Kjenner du Biedermann og Bummelmeyer ?



Hjemme hos Nostalgia står denne flotte sofaen fra ca 1840 i Biedermeierstil.

Biedermeierstilen oppstod på kontinentet ca 1820 mens den i Norge varte fra  1830 til 1850. Den satte sitt preg på kunst, litteratur, klesstil og interiør.

Det skulle nå være mer lunt og hjemmekoselig enn Empiren og stilen ble kalt for Biedermeier.




Et tysk vittighetsblad lanserte to typer borgere ;
 Biedermann (Besteborger) og Bummelmeyer (bummeln- å rangle).

Ved å slå sammen disse navnene ble det altså Biedermeier.

Egentlig var det et hånsord  til karakteristikk mot de møbler den enkle borger kunne skaffe seg.....





Enkel og enkel,...

sterkt undervurdert i sin samtid er jo ikke noe nytt, men er nå ettertraktet og anerkjent.

Pass på dine Biedermeiermøbler om du har noen ,...

Jeg synes det er en fantastisk flott stil på disse møblene som minner om den klassiske stilen, men som er mykere i formene.
Sittecomforten kan diskuteres, men uslåelig på stil!





Er det rart jeg har falt pladask for denne ?

Sofaen fikk for et par år siden nytt trekk. Vi gjorde jobben selv og brukte et møbelstoff fra KA International.


Ha en fin dag, og husk min Giveaway. Du finner link oppe til høyre !

....en liten kommentar til forige innlegg :

Kun til kobber og messing, ikke til f.eks sølv.


Nostalgia

12 kommentarer:

  1. Hei hei.
    Ja de sofaene der er flotte. Gøy å lese litt historie også.
    Ha en fin dag :)
    Psst! Synd du ikke kunne komme på bloggtreffet. Hadde vært kjekt å truffet deg, men vi får se en annen gang.
    Trude:)

    SvarSlett
  2. Helt nydelig sofa...

    Ha en fin dag :)
    Klem,kari

    SvarSlett
  3. Så fint dere har trekt den om.Har en sånn med svart originalt "skinn"trekk stud vekk på loftet. Skulle gjerne tatt den frem, men har ikkje plass nå.
    Klem, mira.

    SvarSlett
  4. Slike sofaer er flotte. Har desverre ikke en slik. Men det hadde ikke vært meg imot å ha en. Alltid fint med litt historie om ting.
    ha en fortsatt god dag :)

    SvarSlett
  5. ååå ja de er nydelige,ønsker meg en sånn...men har ikke plass da.men kan jo dukke opp en plass-hihihi.får det til om man vil.har bestandig syntes de er så lekre,må ta litt på dem om jeg går forbi en...
    ha en herlig kveld..
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  6. Den var bare praktfull...nydelig trekk også!

    Heldige du som eier en sånn, har ønsket meg en slik lenge, men har ikke plass...sukk..

    Klemmer fra meg

    SvarSlett
  7. Jo,det er en flot stil, Biedermeyer. Noget store og bastante, men alligevel fine og elegante!
    Du har et flot eksemplar, Nostalgia

    Klem Helle

    SvarSlett
  8. Hei.Virkelig nydelig og elegante møbler.Passet veldig gått med det stoffet synes jeg.De dær må du være forsiktige med..Ha en riktig fin Onsdagskveld.Klem fra Bodil

    SvarSlett
  9. Det er flotte møbler. Så flinke dere er som har trukket den om selv, det ble kjempefint.

    Jeg har lagt mine sølvting i saltvanni alu.folie. Det ser ut til å funke, selvom det plutselig stoppet opp. Tok nytt vann og salt og forsøker og ser om det blir bra, ellers må jeg vel pusse... Men den ene tingen var veldig svart, og er blitt betraktelig bedre. bilder kommer :)

    Ønsker deg en fin torsdag. Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  10. Så skjønn sofa du har .... herlig trekk..sikkert ikke lett å gjøre dette selv..

    Hadde vært hyggelig å hatt en slik sofa , men det har jeg ikke...


    Ha ne fin torsdag...
    Klem Kerstin

    SvarSlett
  11. Så nydeleg sofa! Du har jo så mange vakre saker:)
    Ha ein herleg dag!
    Klem Anne:)

    SvarSlett