Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

tirsdag 9. oktober 2012

"Veggord" fra gamle dager..


Veggord var populært for 100 år siden også :-)
Ikke som sjablonger eller til å klistre på veggen, men slik som disse søte bildene som er malt på glassplater.


Rundt glassplaten ble det limt på en sort kant, og på baksiden var det gjerne oppheng slik at bildet kunne henge på veggen.



Ofte hadde bildene et religiøst budskap med bibelsitater slik som dette...



De små glassplatene under her bærer preg av litt mer profesjonell fremstilling med motivet trykt på, mens de over her er håndmalt :-)



Sjarmernde ikke sant :-) ?

De to øverste kommer starks for salg på min bruktblogg


Nostalgia

7 kommentarer:

  1. Åååå! Det var moro å se. Det øverste "veggordet" om mor og far husker jeg min tante og onkel hadde på veggen i dagligstuen. Så vidt jeg husker hadde onkel det med seg hjemmefra da han og tante giftet seg for ca 60 år siden.

    SvarSlett
  2. Gullkorn !
    Koselig her hos deg !

    SvarSlett
  3. Det er jo bare en variant av at det nå er Wall-stickers og metallskilt; artig å se !! :)

    SvarSlett
  4. Slike saker har jeg virkelig sansen for :)

    SvarSlett
  5. Er så glad i slike ordtak - de beskriver så masse. Mange er ganske så greie å ta med seg i hverdagen også;o)
    Håper du får en flott helg, min venn!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett