Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

onsdag 17. juni 2009

Kaffetåren den beste er av alle jordiske drikker....

Kaffien kom til Norge allerede på 1600-tallet.



I siste nummer av bladet Samler & Antikkbørsen (http://www.samler.no/), står det en koselig artikkel om Kaffiens historie i Norge.





Nostalgia drikker faktisk ikke kaffe selv (!), så det var en lattermild og kaffielskende mann som gjorde store øyne da dette veggteppet kom inn i huset.
Teppet er i utpreget Jugendstil, og brodert av flittige hender i vårt naboland Sverige en gang tidlig på 1900-tallet.
Nostalgia falt først og fremst for de vakre duse farvene som nok har bleknet litt med tiden, men oppdaget etterhvert teksten under de to små pikene :
"Kaffetåren den bästa är af alla jordiska drycker"


på norsk lyder det så :
"Kaffetåren den beste er
Av alle jordiske drikker....
Av alt det gode som man fortærer,
av alle jordiske drikker,
kaffetåren den beste er.
Den tar bort menneskenes plager,
Den styrker kroppen og
gleder sjelen,
Den kjennes fra issen,
ja- ned i helen.
Halleluja."

Ikke vet jeg hvem som har skrevet dette verset, men det lyder unektelig som en gammel reklame som lover litt for mye !

Enten du drikker kaffi eller ei; ha en deilig kveld !
Tusen takk for koselige kommentarer på bloggen min :-), jeg prøver å hilse tilbake så snart som jeg kan. Utrolig masse flotte blogger her i Blogglandia !
Husk jubileumsutlodningen min ; du finner link oppe til høyre-
Nostalgia

14 kommentarer:

  1. Teppet var fint selvom man ikke drikker kaffe :)
    Jeg er ihuga kaffedrikker, og det blir nok noen kopper for mye i løpet av dagen... Men det er så hyggelig med en varm kopp å holde rundt :) Sosialt er det også!

    Ang. roser, så har jeg nok ikke satt meg inn i de sortene som tåler oppi 30 minus, da jeg bor på det blide Sørland. Men et tips er å kikke på de kanadiske rosene. Mange av de skal tåle sterk kulde, og det er mange flotte :)

    SvarSlett
  2. ),O
    lö,)
    l),
    l
    Herlig med kaffehistorie, jeg måtte sette på en kanne med èn gang!
    Og FOR en tilfeldighet at du kom over to deler som hørte sammen som en vegglysestake....snakk om lykketreff!!
    Ha en fin kvled, hilsen kaffekjerringa.

    SvarSlett
  3. Det var noen flotte håndarbeider. Jeg drikker ikke kaffe, men kunne nok likevel hatt en av de brikkene på bordet.
    Ha en god kveld :)

    SvarSlett
  4. Flott teppe, enten man liker kaffe eller ikke:)
    Fin kveld til deg!

    SvarSlett
  5. Jeg elsker å nyte en kopp kaffe på søndagsmorgenen - gjerne med en liten sjokoladebit til....Synes teppet var kjempe sjarmerende!!!
    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  6. Takk for koselig hilsen :) Så nydelig blogg du har! Har bladd meg litt gjennom den nå. Litt av en historie den der med de to delene til speil/lysestakene!
    Kan jeg spørre hvor du finner slike nostalgiske bilder?

    Ha en fin kveld! Klem Linda

    SvarSlett
  7. Jeg drikker te... men herlig kaffe historie...og nydelig motiv...
    Tusen takk for alltid hyggelige hilsener...

    Nyt kvelden Klem Kerstin

    SvarSlett
  8. Å ja, jeg kjenner meg igjen der altså, hehe. Jeg må innrømme at jeg er ALLTID klar for en kaffe. Har kjøpt inn noen forskjellige slags te, for å prøve å drikke litt mindre kaffe, men det er ikke lett. Har blitt en skikkelig kaffekjerring! ;)
    Flott teppe da, og fine bilder.

    Klem Maria fra Idekroken

    SvarSlett
  9. Fine ting du viser. Jeg må ha kaffe, så enkelt er det..men det virker som det blir stadig flere som ikke drikker kaffe..det er i alle fall mitt inntrykk. Ha en fin kveld videre!!

    SvarSlett
  10. Jeg er ei skikkelig kaffekjerring, bare ikke om kveldene :-) For et fint speil med lys du hadde i forrige innlegg! Ønsker deg en fin kveld :-)

    SvarSlett
  11. Takk for hilsen! Så morsomt og fint kaffeteppebilde! Jeg som er en ihuga kaffedrikker står selvfølgelig inne for alle de fine ordene om nettopp kaffen!!!
    Ha en glad dag!
    Hilsen Kaspara

    SvarSlett
  12. Herlig kaffehistorie, flott teppebilde! Kaffe er sååå godt..!

    SvarSlett
  13. Takk for hyggelig hilsen:) Rødt er en kjempe fin farge!

    Koselig kaffehistorie. Jeg er avhenig av kaffe, spesielt på morgenen!
    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  14. Kaffetørsten meldte sig øjeblikkeligt! - og sikke søde små duge med rosa broderier på.

    Hyggeligt at besøge din blog, det bliver ikke sidste gang.... Klem fra Helle

    PS God tur til Danmark. Har du set jeg har et link til markederne på min 2. blog Stil og Genbrug?


    De bedste markeder i DK er "foreningsloppemarkederne", de samler ind til 1 eller 2 loppemarkeder årligt, og skal sælge det hele samme dag. Andre markedstyper er kræmmermarkeder med blandet nye og gamle ting. De er ikke så gode, efter min mening!

    SvarSlett