Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

søndag 28. juni 2009

Antikke dukker

Nostalgia har tilbragt dagen i selskap med en venninne. Vi har kost oss med en fjelltur i varmen og deretter en deilig middag på en uterestaurant.
Når jeg kom hjem ventet hagearbeid. Ufattelig så raskt dette ugresset vokser for tiden ;-)
Idag tenkte jeg at jeg vil vise noen av dukkene mine.


Min favorittdukke fra dukkeprodusenten Halbig. Hodet er i bisque, mens kroppen er i composition.

Dette er faktisk en og samme dukke ! Inne i kysen er det et ansikt på ene siden og et på det andre :-)


Søtest på denne siden synes jeg :-)



Denne dukken ble funnet i utgravingen av Thüringen i Tyskland. De fleste tyske dukke-og leketøysprodusenter holdt til i Thüringen.




En liten dukke fra Armand Marseille.




En litt større dukke fra den tyske dukkeprodusenten Armand Marseillle. Dukken har de orginale klærene og er i veldig god stand.



Halfdoll, ment til å sette skjørt på slik at den kunne brukes som "Nålepute", og en bitteliten "Carnival Keepsake" fra ca 1920 i bisque.

(Tips : klikk på bildene for å se dem større..)

En deilig og solfylt helg er over og en ny varm uke kommer vi til å få :-)
Her i Bergen snakkes det om nye varmerekorder.

Nyt sommerdagene...

Nostalgia

11 kommentarer:

  1. Å dette var gøy, å finne noen som har greie på dukker. Jeg har ikke det ser du, også kjøpte jeg en dukke på loppis for en stund siden. Den er med porselenshode, henner og føtter. Også er den som din, men den har ikke to men 3 ansikter. Den sover, den ler og den skriker. Jeg tenkte å kanskje selge den men vet jo ikke hvor mye den er verdt eller hvor gammel den er. Armene har fallt av så jeg må reparere den litt da, men ellers så er den jo veldig spesiell. Helt syk når en tar av lura og ser alle 3 ansiktene samtidig. Aner du hvor mye slike dukker pleier å koste og hvor gamle de er? Jeg får litt følelse av slutten av 1800tallet av den, men det er jo bare en antagelse.

    Kos deg i sommerkvelden
    Klem:)

    SvarSlett
  2. Dukkeverdenen er jeg helt grønn på, men jeg ser jo at du har noen flotte dukker :) Så gøy å kunne om de ulike dukkene! Imponert!

    Morsomt å se hvor ulike de er, og at de på sett og vis har forskjllige "personligheter".

    Ha en fin sommernatt! Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  3. Så flotte dukker, ekte nostalgi!! Min lillegutt var på besøk hos en dame. Hun hentet en kasse med leker til han, øverst lå det en stor dukke, den enset han ikke- bare hev den unna slik at han kunne komme frem til de virkelige skattene; traktor og gravemaskin! Han bruker nettopp den frasen når han skal innlede en samtale med folk!! Så dukker kommer laangt ned på ønskelisten, sukk..Nydelige dukker var det!!

    SvarSlett
  4. Åå så skjønne dukker du har..veldig spoesielt med flere ansikter da...

    I dag våknet vi til overskyet, men dete r helt okei...
    Kos deg masse denne uken også..
    Klem Kerstin

    SvarSlett
  5. Så mange flotte og forskjellige dukker du viser. Kjekt å kunne noe om de også. Ha ein deilig dag.

    SvarSlett
  6. Hej!
    Verkligen fina dockor!
    O finn blogg!
    Mvh Gry

    SvarSlett
  7. :)Hei. Disse dukkene skulle jeg gjerne hatt,hehe,elsker dukker. Nyydelig blogg med masse fint. :)Mette.

    SvarSlett
  8. Hei :-)

    Jeg har en dukke som ligner på den øverste :-)
    men den er ikke i så god stand desverre ..

    den ble skadet på 70tallet og levert inn til dukkedoktor , men kom tilbake værre enn den ble levert inn ...

    dvs - hun hadde satt på en plastarm !!
    og en parykk som ikke lignet på den orginale ...

    Jeg tror jeg leste noe om Bergen her på bloggen din ? Kanskje du bor her ?
    Kan jeg da få spørre om du vet om noen seriøse "dukkedoktorer" her i Bergen ??

    SvarSlett
  9. HeiMange kjempe fine dukker.Jeg er en ivrig samler,har duer til terapi og glede.Lurte på om du har noen og selge?Eller det er noen som leser dette har noen og selge.Jeg treffes på telnr:46851773

    SvarSlett
  10. Hei.

    Så nydelig side du har! Jeg liker spesielt dukkebildene.Selv samler jeg på gamle dukker og vil gjerne starte dukkemuseum.Hvis noen har gamle dukker å selge, ring meg gjerne. Dukkene vil bli godt ivaretatt!

    Vennlig hilsen Elisabeth,
    tlf:984 14 564.

    SvarSlett
  11. PRECIOSAS LAS MUÑECAS...
    SALUDITOS

    SvarSlett