Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

onsdag 20. januar 2010

Urd 1921



Det er ingen hemmelighet at Nostalgia elsker loppemarkeder og bruktbutikker. Av og til blir også mannen i huset med, og han trives best inne med bøkene.

En gang kom han hjem med en innbundet årgang av kvinnebladet Urd fra 1921...



(klikk på bildene, så blir de større)

"Urd – kvinneblad, et av Norges tidligste kulturelle og delvis politiske blad for kvinner. Utgitt fra 1897 av Anna (1864–1956) og Cecilie Bøe (1856–1947) med førstnevnte som redaktør og drivende kraft i 37 år. Bladet var preget av en kristelig grunnholdning med tro på fremskritt og folkeopplysning. Det brakte mer stoff om kunst og kultur enn det som var vanlig i dameblader, og appellerte i første rekke til den dannede delen av middel- og overklassen. En rekke gode skribenter skrev i bladet, bl.a. Kitty Kielland, Jacob Breda Bull, Vilhelm Krag og Johan Falkberget. I 1950-årene fikk bladet økonomiske problemer, og gikk inn i 1958."
(Store norske leksikon, snl.no, Anne Eilertsen)


(klikk på bildene så blir de større)

I bladet finnes det tips om både moter og innredning, matoppskrifter, dikt, artikler fra den store verden og mye mer..




Her er de "hotteste" frisyrene fra 1921..

En utrolig morsom bok å bla i :-)

Hva ser du etter når du er på loppemarked ?



Nostalgia


16 kommentarer:

  1. Artig innlegg! Spennende å lese hva som er i tiden når en finner sånne gamle skatter:)

    Må si at jeg kjente igjen noe her..
    Når jeg og min kjære er på ferie og stopper ved loppis, er det ofte i bok-kroken jeg finner han igjen:)

    Mens jeg er overalt, noen ganger er det noe spesielt jeg leter etter. Men som oftest er jeg klar for å finne den skatten som måtte dukke opp:)) Klem

    SvarSlett
  2. Morsomt med slike gamle blader! Jeg ser veld egentlig mest etter møbler når jeg er på loppemarked. Jeg trenger ikke flere møbler, så bør vel egentlig begynne å se etter noe annet...
    Klem Igi

    SvarSlett
  3. Hei.Kjempe koselig med blar,bøker og aviser fra gammelt av.Har en del selv som vi fant i veggene og gulvet hær når min bedre halvdel pusset opp hær i huset.Synes de gammle brillene vi fant nede i gulvet med avis irundt.Fra ca slutten av 1800 tallet sa min svigermor.Har vært kjekt å hvist om de ble glemt eller lakt nede i gulvet med vilje.Ønsker deg en riktig fin Onsdagskveld.Klem fra Bodil..

    SvarSlett
  4. Hei! jeg har en årgang av Urd fra 1917! Min oldemor samlet og fikk de bundet inn. Det eneste som mangler er mønstrene. De ble nok revet ut og brukt.

    Jeg er veldig glad for å ha noe så spesielt etter min oldemor.

    Ha en fin kveld :o)

    SvarSlett
  5. Hei så spennende og koselig blogg du har.
    Nyderlige bilder av ditt hjem....
    Legger meg som fölger for her må jeg henge med.
    HA EN FIN KVELD...
    KLEM BELLA

    SvarSlett
  6. Et artig funn!!
    Ser spesielt etter porselen...men også alt mulig annet som kan dukke opp:o)

    ha en fin kveld :o)

    SvarSlett
  7. Ja det er utrolig gøy med slike ting...det var akkurat som jeg fant allers fra 1927....
    Morsomt og ha....
    ha en kos kveld
    klem klem

    SvarSlett
  8. Så spennende da. Min far er født i 1921. Spennende å se hva som var moderne da.
    Koselig at du deler det med oss.
    Ønsker deg en god torsdag :)

    SvarSlett
  9. Koselig og spennende blogg du har!
    Herlig header! :)

    Enig i at loppemarkeder er topp. ;) Nesten gang skal jeg se etter gamle barnebøker, tallerkenhylle, porselensskatter og gamle pinnestoler... ;)

    Klem, cecilie

    SvarSlett
  10. Kjempegøy å se i en sånn bok. Da huset mitt ble isolert på nytt kom det frem masse aviser, BT, fra 1913- 1916. De er veldig artig å se i.
    Det ligger en liten award til deg på bloggen min ;)
    Ha en fin uke.
    Klem, Trude :)

    SvarSlett
  11. Titt..titt. Her er jeg igjen og kikker på den koselige bloggen din. Ja nå har jeg fått et nytt tips. Gamle bøker blir det neste jeg ser etter på loppemarked neste gang.

    SvarSlett
  12. Så morsomt å ha en slik bok da... ÅÅ jeg ser etter så mye jeg.. mest det som dukker opp tenker jeg..Noen ganger ser jeg etter spesielle ting..Når min kjære er med er det faktisk gammelt verktøy han ser etter... og han har funnet en del...

    ha en fin dag Nostalgia..


    Klem Kerstin

    SvarSlett
  13. Artig med slike gamle blader! Har kjøpt noe tilsvarende på loppemarked tidligere, men kvittet meg med det da vi flyttet inn i nytt hus og hadde opprydning.

    På loppemarkeder er det som regel bøker jeg ser etter, og noter hvis de har - men nå har jeg blitt ganske selektiv og samler ikke lenger så mye :)

    SvarSlett
  14. Hei.
    Du vant en liten ting på Give awayen min.
    Send meg adr din så kommer en liten ting i postkassen om noen dager
    Min epost er: astomanders_55@hotmail.com

    SvarSlett
  15. Spennende med slike gamle blader og bøker:)
    Og en vet jo aldri hva en kan finne på loppemarkeder,det er det som er så gøy.
    Ha ei flott helg!

    SvarSlett
  16. Hei hei!Åh så moro:) På loppemarkeder.. Hm..Fine kjøkkenting, barnebøker, tallerkenhylle(r),småmøbler.. alt..bare ikke klær egentlig.. ;) Gleder meg til vår og loppis:)

    Klem til deg:)

    SvarSlett