Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

søndag 17. juni 2012

Eksotisk !


I mine overfylte hyller på kjøkkenet, står det noen spennende bokser. 
For 100 år siden ble gjerne te, kaffi og sjokoladeemballasje dekorert med eksotiske motiver og mennesker i turban for å understreke at innholdet kom langveis fra...


Den store teboksen bærer bud om at innholdet er eksotisk og har reist langt...



Denne kaffiboksen vitner også om at innholdet er eksotisk og spennende :-)




Også Friele spilte på det eksotiske i sin reklame :-)

Idag kan vi synes dette er veldig rart, men den gang var dette veldig spennende.
Husker enda at min farmor som var født i 1904, fortalte om en hyggelig farvet mann som stod på Torvalmenningen her i Bergen og solgte aviser på 1920-tallet.
Han solgte masse aviser med sitt blendende hvite smil og vinnende vesen og helt sikkert også fordi han den gang var den eneste farvede mann i hele Bergen. 


Dette kan vi smile av idag, men det som vi tar for gitt idag slik som appelsiner i butikken, var ikke daglig kost for bare 50 år siden men tvert imot eksotisk og noe man bare fikk til jul!

Verden har sannelig forandret seg de siste 100 år... :-)

Hva synes du om gammel reklame ?

Nostalgia

11 kommentarer:

  1. En artig samling du har!
    Er glad i gamle reklameskilter jeg!!
    Men som oftest er de dyyyre ....

    ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  2. En flott samling du har....
    Heldige du

    Ønsker deg en fin kveld

    Klem til deg

    SvarSlett
  3. Fikk en stor kaffeboks til hele bønner, med skuff, som de hadde brukt i butikken til min svogers far, Steffensens kaffebrenneri i AAlesund... der er det turbaner og svarte kaffebærere... og så et bilde av AAlesund med fuglefjellet intakt!

    SvarSlett
  4. Åå så fine gamle skilt. Jeg elsker gammel reklame jeg. Har masse av de på Bebel.

    Også vi brukte en sånn farget mann på vår Nigra Ovnsverte. Og etter 50 år måtte vi fjerne mannen på tubene. Så nå er det bare en ovn på tubene.

    Kjekt å se på alt du har Synnøve.
    Ha en fin kveld videre. Klem

    SvarSlett
  5. Åh, jeg elsker gamle bokser! Dine er jo sp fine!!

    SvarSlett
  6. Du, jeg tror jammen vi må besøke hverandre, jeg;O))Du hos meg i fjroden og jeg hjemme hos deg. Tror jeg hadde blitt helt trollbundet av alt det vakre du omgir deg med. Disse boksene var virkelig fine og nostalgiske! Du har bare såååå mye fint!!;o)
    Ha en flott uke, min venn.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  7. Å så masse fint så langt øyet kan se....
    Takk for at du deler,du har bare sååå mye fint!

    God ukestart.

    smil og klem, Camilla.

    SvarSlett
  8. Så koselig eksotisk innlegg hos deg i dag =)

    SvarSlett
  9. Så nydelige bokser. Alt det kjekke du kommer over!

    Ha en fin uke!!

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  10. Tenk hvis vi kunne få kjøpt maten vår i sånne fine bokser nå også. Og så kunne vi ta dem med i butikken og fått påfyll og slippe all den plastemballasjen som hoper seg opp.
    Jeg er så gammel at jeg husker vi gikk i butikken og fikk fylt opp melkespannet :)
    Ikke noe skyll, brett, stapp da!

    SvarSlett
  11. Ja verden har virkelig forandret sig, jeg husker også appelsinerne til jul- og bananerne!
    Man føler sig lidt ligesom en olding, ikke sandt?
    Skønne gamle dåser!

    Klem Helle

    SvarSlett