Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

torsdag 12. januar 2012

Barokk...




På min skjønne brikke fra 1800-tallet kjøpt på Butik Sophie i Danmark, står det nå 3 lysestaker fra 1600-tallet.... altså Barokken.



Kåpestakene er spesielt populære hos samlere av lysestaker...

Ufattelig vakre synes jeg, og tanken på at de er 3-400 år gamle er fascinerende :-)


Idag lages det kopier av kåpestakene, men disse er orginale fra 1600-tallet med både skavanker og reperasjoner...


En yngre og smekrere utgave av en barokkstake...

Tenk om de kunne fortelle sin historie :-)

Nostalgia

10 kommentarer:

  1. Ja det hadde vært flott å høre historien til mange av de gamle tingene. Men en må nok bare tenke seg til hvilke flotte selskaper de har pyntet opp bordene i.
    Kos deg med de nydelige stakene dine.
    Ha ei herlig helg :)

    SvarSlett
  2. Nydelige!! ja, disse kunne nok hatt mange flotte historier å fortelle. Ha ein fin torsdagskveld. Klem.

    SvarSlett
  3. Hei, WOW - de er utrolig vakre. klem Siv

    SvarSlett
  4. Nydelige staker du har....og heldig er du.
    Ha en fin kveld

    Klem til deg

    SvarSlett
  5. Wow - det er ikke alle forunt å ha slike staker i sitt hjem. Og så fint at du bruker dem.
    Du har forøvrig en flott blogg som jeg har fulgt lenge. Nå har jeg give away, så hvis du har lyst, så er det bare å melde seg på :)
    Klem Inger

    SvarSlett
  6. Artig med så gamle og fine lysestaker! Ha en god helg!

    Klem :)

    SvarSlett
  7. Elsker gamle skatter <3
    HA en fin helg,klem Anette

    SvarSlett
  8. En 1600 talls , en 1700 talls og en Rokokko stake fra 1700 tallet. Nydelige:-)

    SvarSlett
  9. En kåpestake fra 1600, en fra 1700 og en Rokokkostake fra 1700:-)
    Dette er flotte skatter:-)

    SvarSlett
  10. En 1600 talls , en 1700 talls og en Rokokko stake fra 1700 tallet. Nydelige:-)

    SvarSlett