Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

onsdag 14. mars 2012

Fru Johanne Andersdatter til Asdal


Det er alltid spennende å gå på loppemarked, og for noen år siden fant jeg dette morsomme bildet  med portrettet av
Hun var en dansk adelsdame som en gang for lenge siden har fått plass på veggen hos en Bergensfamilie og bildet har deretter havnet på loppemarked og blitt solgt for kroner 10.-


Historien om denne damen er virkelig spennede, og hun skal ha vært en svært betydningsfull kvinne både i kraft av sine personlige egenskaper og sin rikdom.
Her kan du lese mer om henne.

Men hvorfor havnet hun på veggen her i Norge mon tro ?

Ikke vet jeg, men hennes norske aner skal visstnok stamme direkte fra Olav den Hellige og kanskje har hun etterkommere her i Bergen...?

Det er ikke første gang jeg finner morsomme gamle bilder..her kan du lese om  fru Olsen .


I kveld klokken 20 legges det ut nytt på min bruktblogg.
 Det blir også 20 % på absolutt alt på bruktbloggen frem til førstkommende søndag ved midnatt..
Nostalgias uthus 
Se innlegget under :-)


Nostalgia

6 kommentarer:

  1. Snygg tavla.
    Och väldigt snygg lampa med skärm.
    Kram Kicki.

    SvarSlett
  2. Så morsomt at du har funnet historien til den avbildede, flotte og tøffe damen.
    Jammen er hun verdt å trekkes fram på verdensveven! Hva hadde hun sagt til det, tro?

    SvarSlett
  3. So morsomt at du fant eit slikt bilete :) Gamle bilete er so fine, og ikkje skjønar eg korleis nokon kan kvitta seg med dei..men, nokons skrot er andres skatt :)

    Ha ein finfin kveld!

    Klem frå Christine

    SvarSlett
  4. Nei, Nå; haha, det rareste.
    Når jeg trykker på nostalgias uthus kommer jeg til Mega site of Bible. ? What the F ?

    Sender deg en meld og jeg, for DETTE stemmer jo ikke ;)

    SvarSlett
  5. Herlig historie. :)
    Fint med gamle bilder.

    Beste hilsen fra Margareth.

    SvarSlett
  6. Hei, jeg kom over bloggen din og må bare få sagt at denne damen er jeg i slekt med! Hun hang på veggen til en slektning av meg i mange år og alle var veldig stolte av å slekte på henne. Hun hadde 6 brødre som alle døde, hun var den eneste som var igjen. Hun ble røvet (!!) av en forsmådd frier da hun som ung skulle til en venninnes bryllup, dengang var det tap av ære, så hun måtte gifte seg med ham. To barn fikk hun med ham før han døde. Senere giftet hun seg på nytt, dette ekteskapet gikk bedre, hun fikk 16 barn og var en mektig dame som var høvedsmann (ordfører) i distriktet. Ikke dårlig, til dame å være! ;)) Håper hun kan være til inspirasjon!

    SvarSlett