Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

mandag 28. september 2009

Sengeteppe fra oldemors tid

Nostalgia har ingen tepper med oldemorsruter på samvittigheten, men det spørs om det blir så lenge til før jeg begynner. Det finnes utrolig mange vakre tepper i fine farver her i Blogglandia.
Sengeteppet som jeg viser her, heklet jeg for mange år side. Faktisk laget jeg tre ! Et dobbelt som jeg har gitt bort og to enkle som mine døtre har fått.

Sengeteppet er heklet etter en modell fra slutten av 1800-tallet og består av store ruter som er sydd sammen. Langs sidene har jeg heklet en bred kant.

Her "møtes" fire ruter som danner en stjerne



Rutene som hekles ser ganske uunnseelig ut før de syes sammen og blir til et vakkert mønster.



Når helgen kommer igjen, blir det kanskje en tur ut for å kjøpe garn :-)

Her i Blogglandia kommer iallefall inspirasjonen !

Nå står noen laaange arbeidsdager for tur....








Nostalgia




23 kommentarer:

  1. så herlig et sengeteppe du har heklet,helt utrolig skjønt,nydelig blogg du har,her kommer jeg gjerne igjen.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Så nydelig dette var, og så flink du har vært som har laget flere! Puh! Finnes det noen oppskrift? Ha en fin dag! Klem cathrine :-)

    SvarSlett
  3. Så nydelig sengeteppe og eit flott arbeid. Også lage fleire også da, det står det respekt av. Ha ein god dag.

    SvarSlett
  4. Sååå nydelige bilder :)
    Sånt teppe ville jeg også hatt..

    Ha en flott uke.

    Klem fra meg..

    SvarSlett
  5. Heisann!!
    Ser du gjorde gode funn også i går!!
    Dette speilet var flott!
    Kom nok hjem tomhendt i går jeg....men men!
    Et nydelig teppe dette......et utrolig fint håndarbeide du gjør!!!!!!

    Ha en fin dag og en god uke:o)

    SvarSlett
  6. ååå for et vakkert sengeteppe du har laget...nydelig møsnter..
    jammen er du flink Nostalgia... så kjekt at dine døtre av fått et hver seg da....
    Ja her er massevis av inspiarsjon i denne verden.... Blir spennende å se når du begynner på neste teppe...
    Ønsker deg noen fine arbeidsdager... Klem Kerstin

    SvarSlett
  7. Åååå dette var bare nyyydelig! Her ligger det jammen masse arbeid bak! Så flink du er å hekle!
    Ønsker deg en flott uke!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  8. Nydeleg sengeteppe! Verkeleg vakkert:)
    Så kjekt at du ville vere med på konkurransen min, det set eg pris på:)
    Ha ei flott veke!

    SvarSlett
  9. nyyyydelig vakkert.....jeg henter og mye inspirasjon her inne, men døgnet har for lite timer for meg...så jeg må av og til nøye meg med å bare se og få lyst på

    SvarSlett
  10. Wow, så flink du er! Det er en møysommelig og tidkrevende jobb. Veldig lekkert med heklede sengetepper. Jeg må kjøpe jeg, for jeg klarer ikke det selv:-(
    :-) Klem Ingrid

    SvarSlett
  11. Nydelig teppe! Ligger mye arbeid i et slikt teppe - mer enn et bestemorsteppe vil jeg tro. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  12. Hei.Måløs nåkk en gang...Virkelig nydelig mønster..Så flink du er.Du må nå ta heklekroken fatt..Men så klart når man er på jobb så får du sikkert ikke tid til alt..Jeg å har heklet seks dobble sengtepper sålt tre, har to til barna og ett selv.Men ikke med så fint mønster.Det var virkelig fint.Nå haggler det store haggel på Nordveslandet..Huff huff...Ha en riktig fin Mandag.Klem fra Bodil...

    SvarSlett
  13. så vakkert, såvakkert.... så utrooolig flink du er...
    dette var sinnsykt vakkert,- skjønner ikke hvordan du klarer denne kunsten...

    klem, magny

    SvarSlett
  14. trodde bare det var før i tiden at de heklet slike flotte tepper. Jammen er du flink. Litt av et arbeid å hekle så store sengetepper. Har etpar gamle som ligner.
    Ønsker deg ei god arbeidsuke :)

    SvarSlett
  15. Heisan..

    Det var litt av et teppe! Imponert over alt arbeidet...så flink du er. Må være kjekt å ha et sånn teppe i huset:) Nyt kvelden, klemmer

    SvarSlett
  16. å herremin hatt for ett arbeid,
    Det der står det respekt av.
    SUPERFINT

    SvarSlett
  17. Det er noe av det fineste eg har sett! Mye arbeid. Det er heilt sikkert. Og så har du lager tre, et dobbelt til å med. Du er herved utnevnt til heklemester av første klasse.

    Klem fra Mira.

    SvarSlett
  18. For et flott teppe du har laget, Nostalgia :) Det må da ligge mange arbeidstimer bak et slikt teppe? Nydelig mønster!
    Inspirasjon er det nok av i blogglandia. Selv jeg som ikke har tatt i et par strikkepinner eller en heklenål på 15 år får jo lyst til å prøve meg igjen :)

    Ønsker deg en fin kveld! hilsen Margrethe

    SvarSlett
  19. Hei hei.
    Det teppe var helt nydelig. Jammen mye arbeid du må ha lagt i det. Du er flink.
    Ha en fin dag.
    Klem Trude

    SvarSlett
  20. så fint sengeteppe. Skulle ønske jeg var flink til å re opp sengen min hver dag men det er jeg ikke... Får nyte så inspirerende bilder da;) Ha en fin uke.

    SvarSlett
  21. Hei. jeg lurte på om du har oppskriften på teppet? da jeg har en eldre dame som har lyst til å hekle det. Takk

    SvarSlett
  22. Fantastisk flott sengeteppe!

    SvarSlett