Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

lørdag 14. august 2010

Silhuetter....


Det  er rart å tenke på hvor fort den teknologiske utviklingen går.
For bare noen generasjoner siden gikk man til fotografen når man skulle foreviges og det var et høytidelig øyeblikk.
Idag har man kamera klar i vesken gjennom mobiltelefonen til enhver tid....

Før fotografiet ble oppfunnet, ble man gjerne portrettert gjennom silhuettklipp.
Dette er en kunst som veldig få behersker idag.


Hverdagshendelser og famililiv ...


Her er en liten pike portrettert en gang i første del av 1800 tallet :-)
Fascinerende ikke sant  ?


Nostalgia

13 kommentarer:

  1. Ja, slike silhuetter er både vakre og elegante samtidig som de forteller en historie og vitner om noen som kan sitt håndtverk og mestrer tålmodighetens dyd.
    De er helt skjønne, men kanskje lettere å finne i antikvitetesbutikker i andre land enn Norge? Danmark har vel mye av dem, og der er jo papirklipp fremdeles levende.
    Speilene dine i forrige innlegg var også vakre, i sitt mangfold!
    Klem fra Liv

    SvarSlett
  2. For noen nyyydelige bilder, så mange skatter du har! Lørdagsklem fra meg

    SvarSlett
  3. Husker for mange år tilbake så broderte vi siluettbilder.
    De var kjempepopulære...
    Synd jeg ikke har tatt vate på dem.

    SvarSlett
  4. Hei.Virkelig vakkert.Mye arbeid bak.Synes det er så fint med svart og hvit.Ha en riktig fin Søndag.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder! Elsker slike siluetter.
    :) Susanne

    SvarSlett
  6. Å for noen skatter!Så fine,så fine. godt de blir tatt vare på.

    Takk for gode råd angående brettet. Har kikka på ditt, det var, nei det blei kjempefint!

    Må tenke litt, lyst eller mørkt, før eg går løs på mitt.

    God søndag! (me har spist grillmat, og eg satt meg på ein veps, auuuu det svir;(

    Miraklem.

    SvarSlett
  7. Så flotte skatter du har, og så kan du fortelje historia bak dei og. Det er ein av tingene som er så flott med din blogg, ein lærer seg historia bak kvar ting. Dei får liksom litt større betydning då. :)

    Ha ein strålande fin søndagskveld. :)

    SvarSlett
  8. Utrolig flotte....og tnkene begynner å vandre...hvem var egentlig den lille jenta. Ha en fin uke......klem

    SvarSlett
  9. Det var sannelig en vakker samling du viser.

    Jeg synes det er synd at mange gamle tradisjoner forsvinner helt.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  10. Utroligt fascinerende! Jeg er vild med den lille pige!!!

    Klem Helle

    SvarSlett
  11. For noen flotte bilder du har Nostalgia...og utrolig fine speil under her :o)

    ha en fortsatt fin uke :o)

    SvarSlett
  12. Det var noen vakre silluetter:) Spesielt den lille piken:)
    Ha en fin dag.

    klem fra marilyn

    SvarSlett
  13. Helt skjønne - er glad i slike selv:-)
    Der har du noen skatter!
    Ha en fortsatt fin dag,
    klem Hege.

    SvarSlett