Om meg

Bildet mitt
Litt om min verden som uhelbredelig nostalgiker og mer enn gjennomsnittlig interessert i interiør og antikviteter. Jeg bor i et hus i Jugendstil fra 1915 med stor hage som vi har brukt de siste årene på å rehabilitere og pusse opp. Jeg er på evig loppisjakt, har stor sans for gjenbruk og liker å se muligheter for det som andre ikke ser håp for ;-). Jeg liker det romantiske, nostalgiske og det landlige og huset mitt er inspirert av det. I bloggen min får du se mine brukt og loppiskjøp, mitt gamle hus og hage m.m

Etiketter

Antikke dukker (4) Antikviteter (186) Art Noveau (3) auksjon (25) Bad (8) blått og hvitt (8) bruktfunn (64) gamle bilder (17) gjenbruk (45) høner (37) hønsehus (17) håndarbeid (27) interiør (24) Jugend (36) Jugendhuset (24) jul (41) kjøkken (23) lamper (13) Loppemarked (130) nostalgi (32) Oljetrykk (4) Påske (26) Reise (9) rødt og hvitt (3) soverom (5) spisestue (3) uthus (21)

søndag 29. mai 2011

Sevres- style



Porselenet fra den franske fabrikken Sevres var sagnomsust....



I 1745 fikk fabrikken kongelig privelegium, det vil si enerett til å fremstille porselen med figurmotiver og dekorer i flere farver..



Gjenstandene fra de første tiårene var av en mesterlig kunstnerisk kvalitet.

Flere fabrikker forsøkte å kopiere gjenstandene fra Sevres, og disse gjenstandene kalles gjerne 

Sevres-style.



I 1804 ble sevres Keiserlig fabrikk og hadde som hovedoppgave å forsyne Napoleons hoff med porselen samt diplomatiske gaver.





De fleste gjenstander man finner med Sevresmerket er forfalskninger og blir kalt for Sevres- style..
Noen er faktisk så gode kopier at det må eksperter til for å slå fast at det er en ekte Sevres...




Dette er nok ikke orginale Sevres gjenstander.
Disse vinkjølerne i Sevres-style, kjøpte jeg på auksjon for endel år tilbake..


Selv om dette ikke er orginaler (da hadde jeg nok ikke turt å bruke dem :-)),
så synes jeg at de er aldeles nydelige..



Disse er håndmalte med skjønne amoriner :-)
Kvaliteten på de håndmalte motivene er ikke av samme kvalitet som på orginalene, men jeg synes de er aldeles bedårende..


Idag finner du også gjenstander i Sevres-style som er laget i Østen..


Husk min giveaway, du finner link oppe til høyre.


Nostalgia

10 kommentarer:

  1. For en fin blåfarge - den gir god kontrast til bildene. Ha en hyggelig kveld!

    Klem :)

    SvarSlett
  2. Så utrolig vakre....et funn spør du meg. Ha en ny fin uke....klem

    SvarSlett
  3. Nydeligemed vakkert mønster og flotte farger
    Ha en fin kveld
    Klem

    SvarSlett
  4. Ja disse var jo kjempefine. Helt nydelige mønster på dei.
    Det feiesettet i forrige innlegg var også flott. Tenkte på det i dag da jeg kostet litt smuler av duken med hånda. Skulle gjerne hatt en slik kost da.
    Ha ei riktig god uke :)

    SvarSlett
  5. Nydelige vinkjølere. De minner meg om noen blomsterurner min farmor hadde.
    Det er så gøy at du vet så mye om de nydelige tingene du har.
    Ha en fortsatt fin kveld.
    Klem:)

    SvarSlett
  6. hei på deg..

    Prøver igjen, var innom for litt siden men fikk ikke lagt igjen noen kommentar.

    Nydelige vinkjølere, så kjekt det må være å ha noen sånne skatter. Koselig med litt historikk til også, du er flink! Stor klem fra meg

    SvarSlett
  7. Så nydelige de var ♥
    Kjempefint arbeid;)
    Bare bra de ikke er "ekte", da hadde de nok støvet bort i et skap, nå er de jo i bruk;))

    Ha en fin, ny uke!

    Klem Line

    SvarSlett
  8. Nydelige potter...skjønne skjønne...
    ha en fin ny dag..
    klemklem

    SvarSlett
  9. Du har så mye vakker, jeg blir helt målløs! Nydelig håndarbeid - skjønne kopper! Du er en liten skatt i deg selv du;o)
    Ha en flott uke, min venn!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  10. Herlig blåfarge, og spennende med historien bak synes jeg!! Håper du får ei fin uke;)

    SvarSlett